Właściwości soku z jarmużu

0
42
sok z jarmużu właściwości

Jarmuż jest dwuletnią rośliną, będącą odmianą kapusty, znaną ludzkości już od czasów starożytnych. W ostatnich latach zyskał popularność jako superfood o niezwykłych właściwościach zdrowotnych.

Właściwości zdrowotne jarmużu doceniane są szczególnie przez mieszkańców północnej Europy – jest on bowiem najsmaczniejszy, gdy roślina nieco przemarznie, dzięki czemu jest on jednym z nielicznych bogatych w witaminy produktów dostępnych w warunkach północnej zimy.

Jarmuż bogaty jest przede wszystkim w minerały, witaminy – zwłaszcza A i C – oraz kwas foliowy. Dlatego posiada on nie tylko szerokie zastosowanie w kuchni, ale również jako produkt leczniczy.
Oczywiście, najwięcej składników odżywczych posiada jarmuż surowy. Dlatego warto go spożywać w sałatkach, ale może być wykorzystany jako składnik zdrowych smoothies lub pity w formie wyciskanego zeń soku.

Sok z jarmużu właściwości

Wyciśnięty z jarmużu świeży sok jest bardzo bogaty w wapń, dzięki czemu jest ważnym elementem profilaktyki osteoporozy. Co ciekawe, należy do tych produktów roślinnych, które zawierają więcej wapnia niż mleko (należy do nich również m.in. mak).
Zawartość wapnia w połączeniu z również występującym w jarmużu potasem pozwala regulować ciśnienie tętnicze krwi, zapobiegając nadciśnieniu.
Do składników zawartych w soku z jarmużu o szczególnie korzystnym wpływie na układ krążenia należy także witamina K – bierze ona udział w procesach krzepnięcia krwi, co z jednej strony hamuje rozwój miażdżycy, a z drugiej – reguluje zbyt obfite krwawienia miesiączkowe.

Najnowsze badania wskazują, że sok z jarmużu może mieć działanie zapobiegające powstawaniu i rozwojowi nowotworów. Odpowiedzialne za to są takie związki jak witamina C, beta-karoten, luteina oraz zeaksantyna. Są to przeciwutleniacze, czyli substancje zwalczające wolne rodniki, zapobiegając tym samym szkodliwym procesom oksydacyjnym, powodującym starzenie się organizmu oraz tworzenie komórek nowotworowych.

Karotenoidy

Karotenoidy pozwalają zmniejszać ryzyko wystąpienia szczególnie takich nowotworów jak rak jamy ustnej, przełyku, krtani oraz pęcherza moczowego.
Luteina i zeaksantyna wykazują także korzystny wpływ na wzrok, zapobiegając zwyrodnieniu plamki żółtej.

Co ważne, działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe wykazuje przede wszystkim jarmuż surowy lub jedynie zblanszowany na parze. To sprawia, że spożywanie go w formie świeżo wyciśniętego soku pozwala najlepiej wykorzystać jego niezwykłe właściwości.
Wyjątkowość tego warzywa sprawia, że warto włączyć je do codziennej diety, niezależnie od wieku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here